Laatste blog?!

Bucketlists, iedereen heeft er wel een tegenwoordig. Die van mij is ook behoorlijk lang. Ik heb er zelfs twee: eentje met dingen die ik graag nog eens wil doen en eentje met landen die ik bezocht wil hebben. Op die laatste staan trouwens praktisch alle landen ter wereld. Op die eerste staan: onder andere het maken van een luchtballonvaart, skydiven,  een musical op West End bezoeken, maar ook een hele inspirerende baan vinden en veel rondreizen.

Zo’n bucketlist is behoorlijk populair omdat het blijkbaar de hoogtepunten in ons leven zijn die ons gelukkig maken. We leven graag toe naar unieke ervaringen. Volgens psycholoog Daniel Kahneman onthouden we vooral de pieken (zowel negatief als positief) en het einde van bijvoorbeeld films of verhalen. Dit geldt natuurlijk ook voor ons eigen levensverhaal: we onthouden vooral de hoogtepunten en de dieptepunten van ons leven en veel minder de alledaagse dingen. Als je dus veel unieke positieve ervaringen hebt, heb je ook veel leukere herinneringen! Die bucketlist helpt je dus om die positieve ervaringen te hebben.

Zowel op mijn als op Natascha haar bucketlist stond ook het hebben van een blog. Wij zijn allebei met veel enthousiasme en energie begonnen aan deze blog, en hoewel het enthousiasme over psychologie bij ons nooit weg zal gaan, hebben we allebei wat minder tijd om de blog nog op volle sterkte vol te houden. Natascha heeft natuurlijk ondertussen een fulltime baan, en ik vertrek bijna voor een maand naar Thailand (die kan ik van mijn bucketlist afstrepen!), waarna ik ook op zoek ga naar een fulltime baan. Aangezien we dus niet langer meer de energie en tijd in de blog kunnen stoppen die het verdient, hebben we besloten om te stoppen met deze blog.

Wij hopen dat we jullie genoten hebben van het inkijkje in de wondere wereld van mensen en bedankt dat jullie ons al die tijd hebben gevolgd!

Liefs,

Jolien

Voor meer informatie:
*Fredrickson, Barbara L.; Kahneman, Daniel (1993). “Duration neglect in retrospective evaluations of affective episodes.”. Journal of Personality and Social Psychology 65 (1): 45–55.

Een gedachte over “Laatste blog?!

Geef een reactie

