Hoe muziek je herinneringen levendig houdt

muziek herinnering

De smaak van pepermunt doet me altijd denken aan mijn opa en oma, het liedje ‘Three little birds’ van Bob Marley zorgt altijd voor een glimlach en de geur van sinaasappelen brengt me terug naar een vakantie op Bali. Geuren, smaken en muziek kunnen levendige herinneringen opwekken. Als je terug denkt aan met wie je vroeger allemaal buiten speelde, kun je ze vast niet allemaal meer herinneren. Maar als je de geur van pas gemaaid gras en de houten speeltoestellen ruikt, komen de herinneringen weer levendig boven.

Dat deze zintuiglijke herinneringen zo levendig zijn, komt vooral omdat de ervaring van toen ook terug komt. In plaats van puur te herinneren wat er gebeurde, zorgt een geur of een smaak er voor dat je allerlei gevoelens herinnert. Heeft dat dan ook enig nut? Misschien wel. Iedereen kent het wel dat je de geur van iets dat je niet lust ook een negatief gevoel opwekt. Ik krijg bijvoorbeeld altijd een misselijk gevoel van de geur van tosti’s en de geur van vis: beide dingen die ik niet lust. Daar zou dus zomaar een evolutionaire basis in kunnen liggen.

Hoe dan ook, we kunnen het wel gebruiken als trucje om herinneringen levendig te houden. Veel oudere mensen vergeten veel herinneringen (al dan niet door dementie), maar onthouden wel de levendige herinneringen die ze hebben aan een bepaalde geur of smaak. Waarschijnlijk is dat de reden dat je oudere mensen heel blij kan maken met vanilleijs met warme kersen. J

 Ik gebruik het trucje ook vaak. Als ik op vakantie ga, probeer ik vaak een specifieke geur mee te nemen (bijvoorbeeld een douchegel of een parfum). Als ik dan later terug thuis ben en ik ruik die geur, ben ik telkens weer even terug op dat heerlijke strand. Een liedje werkt trouwens ook heel goed! Dus, tip van de dag: neem een aparte geur mee op vakantie of kies een liedje dat je veel draait op vakantie!

Liefs, Jolien

Geef een reactie

