Waarom je slecht slaapt in een vreemd bed

portugal

Terwijl jullie dit lezen, zit ik een weekje in Portugal met Natascha en Elaine! Genieten van de zon en het strand. Maar op vakantie gaan betekent ook slapen in een hotel: op een vreemde plek. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar altijd als ik bij iemand blijf slapen of in een hotel slaap, slaap ik eigenlijk altijd heel licht. Ik word, met name de eerste nacht, wakker van elk geluidje of lichtschijnsel.

Ik dacht altijd dat het aan mij lag, dat ik gewoon slecht sliep door het enthousiasme van op vakantie te gaan. Maar onderzoek laat zien dat het niet alleen aan mij ligt. Ons hersenen gedragen zich namelijk anders als we op een ‘nieuwe’ plek, zoals op vakantie, slapen. Een van onze twee hersenhelften blijft namelijk als het ware wakker. Daardoor worden we niet alleen sneller wakker, we vallen ook lastiger in slaap en we zijn actiever zodra we wakker worden.

Waarom doen ons hersenen dat? Het lijkt er op dat dit een overblijfsel is van onze verre voorouders. Evolutionair gezien, is het handig dat je op een vreemde plaats lichter slaapt. Op onbekende plekken is het gevaar nou eenmaal groter. Het is verdraaid handig dat je sneller wakker wordt als er ineens een beer voor je grot staat 😉

Gelukkig is de kans dat ik een beer tegenkom op mijn hotelkamer niet zo heel groot, maar toch zal ik de eerste nacht(en) iets minder goed slapen. Maar ach, daarna zijn mijn hersenen gewend aan alle geluidjes en zal ik beter slapen. En, voor dat weekje Portugal heb ik alles over! J

Liefs, Jolien

Voor meer informatie:
*Tamaki, M., Bang, J. W., Watanabe, T., & Sasaki, Y. (2016). Night watch in one brain hemisphere during sleep associated with the first-night effect in humans. Current Biology, 26(9), 1190-1194.

Geef een reactie

