Waarom ik gestopt ben met mijn bijbaan

werk1

Afgelopen zaterdag had ik mijn laatste werkdag bij de EM-TÉ. Na ruim 7,5 jaar daar gewerkt te hebben, ga ik natuurlijk mijn collega’s missen. Het werk zelf zal ik dan weer niet missen, want heel spannend en uitdagend was het allemaal niet. Af en toe was ik me behoorlijk aan het vervelen. Dus nu ik afgestudeerd was, werd het hoog tijd om te stoppen met mijn (studenten)bijbaantje.

Verveling op de werkvloer; het wordt vaak vergeten, maar het resultaat (een bore-out) kan hetzelfde zijn als bij een burn-out. Een burn-out kennen we allemaal wel: mensen die voor een langere tijd te hard en te veel werken, kunnen op een gegeven moment lichamelijk en geestelijk uitgeput raken. Een bore-out ontstaat wanneer mensen geen uitdaging of geen interesse in hun werk meer hebben, waardoor ze zich gaan vervelen. Om even een vooroordeel uit de weg te ruimen: dit heeft niet per se met het opleidingsniveau te maken. Het kan zeker zo zijn dat mensen die onder hun niveau werken , een bore-out krijgen, maar het kan net zo goed komen doordat er te weinig werk is of het werk routinematig is.

Allemaal leuk en aardig, dat zoiets bestaat, maar wat doe je er aan? Het belangrijkste is dat je jezelf blijft uitdagen en je je niet nutteloos gaat voelen. Probeer vooral te kijken of je binnen je werk iets anders kan doen, waardoor je meer uitdaging hebt en je je minder gaat vervelen. Lukt dat niet? Dan is er maar een mogelijkheid: stoppen en een andere baan zoeken!

Natuurlijk heb ik geen bore-out gekregen door mijn werk, maar het is wel een van de redenen dat ik ben gestopt: ik had steeds vaker geen zin om te gaan werken, omdat ik dan ‘weer hetzelfde moest doen’. Een van de andere redenen is trouwens dat ik wilde plannen heb voor komende zomer, maar daar zullen jullie later nog wel over lezen! 🙂

Liefs, Jolien

Geef een reactie

