9 feiten over jouw lengte!

unspecifiedlengte.jpg

Ik ben 1.60 meter ‘lang’ en ik kan dus concluderen dat ik klein ben! Ik hoor het niet graag (en zeker niet in de combinatie ‘klein én schattig’), maar ik kan er niet veel aan veranderen. Klein zijn brengt voor- en nadelen met zich mee: broeken zijn altijd te lang, mensen gaan op je leunen, maar we liggen wel beter in de markt en hebben geen ruimte tekort in het vliegtuig. Elke lengte heeft wel wat en daarom zet ik even negen interessante feiten van lengte op een rijtje!

1. Langere mannen en vrouwen prefereren langere partners dan kleine mannen en vrouwen.

2. Mannen vallen op kleine vrouwen, vrouwen vallen op lange mannen.
Niet letterlijk natuurlijk. Al had ik wel een soortgelijk probleem toen ik eergisteren in de stad liep, maar dat is al een verhaal op zich.

3. Gemiddeld zijn Belgische vrouwen kleiner dan Nederlandse vrouwen.
Belgische vrouwen zijn gemiddeld 1.681 meter, terwijl Nederlandse vrouwen gemiddeld 1.699 meter lang zijn! Dus het is wel logisch dat ik (1.60 meter) kleiner ben dan Jolien (1.65 meter), maar we blijven alle twee kleiner dan de gemiddelde inwoner.

4. Vrouwen willen liever een lange man, dan mannen een korte vrouw willen.
Vrouwen eisen een lengteverschil van minstens 3.72 centimeter, terwijl mannen nagenoeg blij zijn met geen lengteverschil (-0.053 centimeter).

5. Kleinere mensen hebben minder kans op een hogere functie binnen een beroep of bedrijf.

6. Hieronder zie je hoe goed Jolien en ik op de markt liggen. Deze regressie laat de geprefereerde maximum en minimum partnerlengte zien. Mannen van 2 meter zullen Jolien dus aantrekkelijker vinden dan ik! Daar zou ik alleen maar een pijnlijke nek van krijgen, eerlijk gezegd. Ik prefereer zelf blijkbaar liever een partner tussen 1.68 en 1.92 meter, terwijl Jolien liever een partner tussen de 1.72 en 1.94 meter kiest.
lengteschaal
7. Kleinere mensen worden als minder competent beschouwd en als minder favoriet gezien dan langere mensen.

8. Vrouwen met een gemiddelde of bovengemiddelde lengte zijn het meest tevreden met hun lengte. Ik ben zit onder het gemiddelde, dus misschien dat ik er daarom altijd over klaag? Alleen mannen met een bovengemiddelde lengte zijn het meest tevreden.

9. Vrouwen hechten meer waarde aan partnerlengte dan mannen.
Dit hoeft ik niet meer uit te leggen toch? Of wel? Evolutionair gezien zitten grotere (en wellicht dus sterkere) mannen vol met testosteron, hebben betere genen en kunnen ons beter beschermen!

Kijk, dat weet je dan ook meteen weer.

Liefs, de altijd kleine Natascha


Meer informatie:
* Stulp, G., Buunk, A. P., & Pollet, T. V. (2013). Women want taller men more than men want shorter women. Personality and Individual Differences. doi: 10.1016/j.paid.2012.12.019. (Bron grafiek)
* Underwood, L. E. (1990). The social cost of being short: societal perceptions and biases. Acta paediatrica Scandinavica. Supplement, 377, 3-8.
* http://www.averageheight.co/average-female-height-by-country

4 gedachtes over “9 feiten over jouw lengte!

Geef een reactie

