Daten is altijd zo ingewikkeld…

balloons-1020627_960_7201
Toen ik dit artikel en dit artikel had geschreven kon het ik mij nog totaal niet voorstellen, maar ik leef weer: kom maar op met die prins op het witte paard! Niet dat ik haast heb, integendeel, want ik geniet van mijn vrijgezellenbestaan. En ondanks dat mijn vriendinnen vinden dat ik het rustig aan moet doen, kom ik toch altijd nieuwe mensen tegen en voor ik het weet ga ik op een date. Wat daten alleen zo ingewikkeld maakt, is het motief van de ander. Mannen en vrouwen vinden instinctief andere factoren belangrijk voor lange termijn en korte termijn relaties.

Zoals ik hier al eens eerder had beschreven vinden mannen en vrouwen verschillende kenmerken aantrekkelijk, maar dat geldt ook op relationeel vlak.

Mannen en korte termijn relaties / de one night stand
Mannen zoeken gewoon vaker een korte dan een lange termijn relatie. Mannen zijn zo geëvolueerd dat ze een sterk seksueel verlangen hebben naar veel vrouwen (vaker genen doorgeven betekent een grotere kans op nageslacht). Ze zijn daarom ook minder kritisch bij het uitkiezen van een partner, maar hechten wel veel waarde aan aantrekkelijkheid. Korte termijn relaties zuigen natuurlijk wel energie en daarom gaan ze lange termijn relaties aan.

Mannen en lange termijn relaties – na het daten
Een lange termijn relatie kost nu eenmaal ook veel energie, maar ze gaan hier alleen in investeren als de relatie heel goed is. In een relatie staan ze er altijd beter voor dan de vrijgezelle mannen. Ook hier vinden ze aantrekkelijkheid belangrijker, zelfs belangrijker dan vrouwen die op zoek zijn naar een lange termijn relatie.

Vrouwen en korte termijn relaties / de one night stand
Vrouwen zoeken minder vaak en minder intensief naar korte termijn relaties dan mannen, maar het komt natuurlijk ook voor. Vrouwen kijken in een korte relatie of de man geschikt is voor iets voor een langer termijn. Daarnaast kijken ze ook even of ze iets uit de relatie kunnen halen en daarom vinden ze het ook meteen al een afknapper als de man gierig is.

Vrouwen en lange termijn relaties – na het daten
Aangezien een vrouw maar een aantal keer in hun leven een kind kan krijgen, zijn ze heel zorgvuldig bij het kiezen van een lange termijn partner. Ze zoeken iemand die in hen wil investeren (eventueel ook in een kind) en daarom vinden ze economische stabiliteit zo belangrijk.

Tijdens het daten bepaal je of iemand geschikt is voor een korte of lange termijn relatie (of helemaal niet, dat kan ook natuurlijk …) en hopelijk krijg je hierdoor iets meer inzicht in de ander. Ik bedenk mij nu ook net dat nu de stereotypen wel worden bevestigd: mannen zijn rokkenjagers en vrouwen zijn uit op geld, haha! ‘Gelukkig’ zitten we een stuk ingewikkelder in elkaar dan dat!

Liefs, Natascha


Meer informatie:
Buss, D. M. (1993). Sexual strategies theory: An evolutionary perspective on human
mating. Psychological Review, 100, 204-232.

Een gedachte over “Daten is altijd zo ingewikkeld…

Geef een reactie

