Hoera, ouder worden en er nog steeds jong uit zien!

psytimeoldergetting

Morgen ben ik jarig! 24 jaar geleden, werd op 9 januari 1992 op deze aardbol een kleine meid geboren! Ik heb nog nooit moeite gehad met ouder worden (behalve dan dat akelige getal dat je aan zit te staren), maar in tegenstelling tot de meeste mensen hoop ik  dat ik er elk jaar nét iets volwassener uit zie. Ik hoor al heel mijn leven dat ik er schattig uit zie en ik heb mezelf er bij neergelegd dat dit nog wel even gaat duren. Hoera, voor mijn ‘goede’ genen?

Van generatie op generatie worden onze genen doorgegeven en hebben ons gemaakt hoe we nu zijn. Wanneer zijn genen nu ‘goed’? Evolutionair gezien vinden mannen vrouwen aantrekkelijker als ze voldoen aan de onderstaande kenmerken. Nee, dit gaat niet over schoonheid of een andere term die bepaald is door de maatschappij, maar gaat puur om evolutionaire aantrekkelijkheid.

1. Symmetrie
Symmetrie is een teken van gezondheid, jongheid en vruchtbaarheid. Als de ene helft van je gezicht symmetrisch is aan de andere helft van je gezicht, ondanks bijvoorbeeld omgevingsfactoren, dan is de kwaliteit van je genen goed.

2. Gezichtskenmerken
Grote ogen, egale huid en glanzend haar duiden allemaal op een goede gezondheid.

3. Gemiddeld zijn
Gemiddeld zijn gaat om hoe dicht een gezicht lijkt op de andere gezichten binnen een populatie. Gemiddelde gezichten worden ook als aantrekkelijk beschouwd. Gemiddeld zijn sluit oneffenheden uit en dus ook mogelijke dingen die mogelijk gevaarlijk of ongezond zijn. Niet- gemiddelde gezichten hebben extremere eigenschappen die genetisch niet zo goed kunnen zijn.

4. De waist-hip ratio
Dit draait niet om gewicht, maar om de verhouding tussen je heupen en je taille. De ratio die als aantrekkelijk wordt beschouwd is 0.7-0.9. Al zijn er wel culturele verschillen. Die van mij is 0.82, precies in het midden dus! Deze kan je hier uitrekenen als je nieuwsgierig bent.

Kort door de bocht staat aantrekkelijkheid voor goede genen hebben, voor gezond en vruchtbaar zijn. Hierdoor vindt de man het een ‘aantrekkelijk’ idee om zijn genen door te geven. Leuke woordgrap? xD

Zo te lezen zit ik evolutionair dus prima in elkaar! Ik vind het dus nog even niet erg klein en schattig te zijn. Er evolutionair aantrekkelijk uit zien heeft ook zo zijn voordelen, maar die leg ik een andere keer wel uit! Now, it’s time to party! Vanavond ga ik schaatsen, heerlijk uit eten met mijn beste vrienden en morgen naar Den Bosch. Ik heb er zin in!

Liefs, Natascha


Meer informatie:
Little, A. C., Jones, B. C., & DeBruine, L. M. (2011). Facial attractiveness: evolutionary based research. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366(1571), 1638-1659.

4 gedachtes over “Hoera, ouder worden en er nog steeds jong uit zien!

Geef een reactie

