Wie is dat monster op die foto? Ben ik dat?

wieisdatmonster

Leuk hoor, foto’s maken, maar ik ben er toch niet altijd even blij mee.  Ik kan met een gerust hart zeggen dat ik bij het overgrote deel van de bevolking hoor die wel eens slecht op een foto staat. Tja, iedereen heeft hier wel eens last van en dat ligt niet altijd aan het feit dat je toen dronken of moe was. Nee, het ligt ook niet aan je looks! Kijk maar eens in de spiegel, je ziet er toch geweldig uit?  Nou, dat vond ik dus ook, maar wie is dan dat monster op die ene foto?

Dit zijn een paar redenen waarom je niet blij bent met die ene verschrikkelijke foto:

1. Je vergelijkt jezelf met de anderen die op de foto staan
We vergelijken ons altijd met anderen. We hebben een innerlijke drive om onze vaardigheden, meningen en ons uiterlijk te vergelijken met dat van een ander. Volgens de ‘social comparison theory’ van Festinger vergelijken wij ons met anderen om onszelf te evalueren.
Andere wetenschappers gingen nog een stapje verder. We kunnen ons  namelijk opwaarts vergelijken (a.k.a. upwards social comparison) en neerwaarts vergelijken (a.k.a. downwards social comparison). Bij een opwaartse vergelijking met anderen voel je je slechter dan zonder die vergelijking. Het tegenovergestelde geldt voor neerwaartse vergelijkingen. Bij een neerwaartse vergelijking voel je je juist beter!
Als jij dus vindt dat de andere personen op de foto er beter uit zien, dan vind jij jezelf automatisch minder mooi.

2. Spiegeltje spiegeltje aan de wand
We zien onszelf het vaakst door middel van een spiegel. We zien dus eigenlijk ons spiegelbeeld het meest en het is juist dat spiegelbeeld waar we zo van houden. Als we vaak blootgesteld worden aan iets, dan vinden we dat automatisch leuker, positiever of mooier. Dit wordt ook wel ‘The mere exposure effect’ genoemd en verklaart dus ook waarom je een foto van jezelf minder mooi vindt: je staat er namelijk niet in spiegelbeeld op! Kijk maar even naar  die foto hieronder. Voor de mensen die mij kennen is de linkerkant juist heel normaal, terwijl ik de rechterkant juist een mooiere foto vind. Nu weet je ook meteen waarom je vrienden het wel een mooie foto vinden, want ze zien je niet in spiegelbeeld. Jij vind je spiegelbeeld juist mooier en normaler, omdat je niet anders gewend bent.

Hoe jij mij altijd ziet | Hoe ik mezelf altijd zie

Het ligt dus niet aan je gezicht, maar hoe je brein werkt! Dus niet al die ‘lelijke’ foto’s verwijderen, want zo verschrikkelijk zijn ze dus niet…

Liefs, Natascha

Voor meer informatie:
* Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human relations, 7(2), 117-140.
* Wills, T. A. (1981). Downward comparison principles in social psychology. Psychological bulletin, 90(2), 245.
* Zajonc, Robert B. (1968). “Attitudinal Effects Of Mere Exposure”. Journal of Personality and Social Psychology 9 (2, Pt.2): 1–27.

Foto credit: Elaine Pleunis

3 gedachtes over “Wie is dat monster op die foto? Ben ik dat?

  1. Mylou zegt:

    Dat heb ik ook met het spiegelbeeld! Als ik een foto maak met de voorcamera van mijn telefoon dan flipt ‘ie de foto altijd automatisch, zó vreselijk vind ik dat. Dan denk ik dat ik een prima foto heb, wordt ‘ie weer even omgedraaid.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

